Bra att veta

Vilken massage passa dig? 
Om du fortfarande är osäker på vilken massage du skall välja, så rekommenderar jag följande;

Oljemassage
När jag arbetade i en Thaimassage affär träffade jag en stamkund. Han jämförde Thaimassage med avkoppling för kroppen, och Oljemassage med avkoppling för själen. Oljemassage är ett bra val om man endast söker avkoppling och inte har problem med eller smärta i någon specifik kroppsdel.

Behandling massage
Om du har ont t .ex. i rygg, axlar, hals, ben eller midja.

Thai tradition massage
Att jämföra med Thaimassage. Ett bra val om du känner dig trött och stel i kroppen och vill få tillbaka energi och rörlighet.

Varma stenar
kan ges både som avkoppling och behandling. Värmen gör att man blir avslappnad och att muskelskador återställer sig snabbare.

Fotmassage 
Det är allmänt känt att fötterna har stor betydelse för hur kroppen mår i övrigt. Vid massagen ges stimulans som sprider sig ut i hela kroppen.

Kombo massage
Om du vill ha ett längre massagepass kan du välja band olika paket som innehåller ett eller två massagetyper.

När du har värk i en specifik punkt

Om man har värk på en specifik punkt och bara vill ha den behandlad, t ex vänster arm, höger ben eller huvudet och du vill koncentrera massagen till det området; berätta så kan vi ge dig special massage. Dock gör vi inte behandlingar som lämpligast utförs av kiropraktor eller liknande.

Hur ofta bör man få massage?   

Syftet med massagen är det som avgör vilken massage man skall välja.

Massage för avkoppling för kropp & själ, (tar hand om kroppens balans) tar man när man känner för det. Men om man gör det regelbundet är chansen större att musklerna förblir mjuka och man slipper gå till massören med spända och hårda muskler. (ca 1 gång i månad)

Massage för behandling behöver tas oftare och kontinuerligt. Hur ofta beror på hur mycket ont man har. Men inte heller för ofta då kan musklerna bli överbehandlade. Efterhand som man känner att smärtan minskar kan man också minska på frekvensen.

Hur ska man göra för att få en effektiv massage
  • Tala om hur du upplever massagen. Varje individ är olika känslig för beröring och tryck. Även om en massör masserar med samma tryck kan man uppleva det olika varför det är viktigt att du talar om om det gör ont eller inte känns alls, om du känner förändring i en punkt där du känt smärta.
  • Börja med att tala om var har du ont (om du har det).
  • Undvik att spänna dig eller motarbeta massörens rörelser.
  • Försök att växla mellan olika typer av massage. Om du t ex tycker om Kroppsmassage haft Thaimassage 2-3 gånger kan du nästa gång välja fotmassage eller oljemassage så kroppen får en annan stimulans. 
  • Drick vatten (gärna varmt) efter att du haft massage. Detta underlättar för kroppen att ta hand om de slaggproukter som frigörs i kroppen under massagen.
  • Välj gärna oljemassage om du skall sola (huden blir mjuk).
  • Duscha inte direkt efter oljemassage, utan låt oljan absorberas av huden i minst 30 minuter.
  • Vila efter massagen.
Vid massage skall man      
  • inte ha feber.
  • inte ha sjukdomar i huden, öppet sår eller en infektion.
  • inte ha ätit inom en halvtimme innan massagen.
  • inte druckit alkohol eller drycker som innehåller alkohol.
  •  inte vara gravid eller ha mens.
  • inte ha kärlsjukdomar, diabetes, högt/lågt blodtryck eller hjärtsjukdomar.
  • avstå från tung träning 2 timmar efter behandling.
  • informera om man bär på en sjukdom.